راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال

آذر, ۱۳۹۷ دیدگاه‌ها وبلاگ

راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال

  1. راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب
    برای چاپ و نشر کتاب ابتدا لازم است با یک ناشر متعهد قرار داد ببندید.راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال
    ۱- انعقاد قرارداد: در اینجا شما به عنوان مترجم نویسنده و یا گردآورنده لازم است تا با یک ناشر یک قرارداد شفاف تهیه نمائید .
    البته بایستی یاد آور شوم دوستان و نویسندگانی که در شهرستان حضور دارند از این بابت نگرانی نداشته  باشند زیرا ما شرایطی را فراهم کرده ایم تا انعقاد قرارداد از راه دور با وجود شبکه های اجتماعی و ایمیل و اینترنت فراهم و مهیا می باشد .
    البته به شکل حضوری قطعاً اطلاعات مفید و مفصلی در اختبار نویسندگان قرار می گیرد تا با اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به انعقاد قرارداد اقدامات لازم صورت گیرد . در انعقاد قرار داد تمام حقوق نویسنده و یا مترجم لحاظ میشود .تا بتوانند در سالهای بعد نیز برای تجدید چاپ کتابشون به راحتی اقدام نموده و مانعی در این بین وجود نخواهد داشت .

    لیست کتابهای انتشارات نوآوران سینا
    ۲- تایپ و صفحه آرایی دست نوشته ها:
    در این مرحله دست نویس شما تبدیل به فایل وردی و تایپ می گردد اگر شما تونستید خودتان مطلب و نوشته خودتون رو تایپ کنید که چه بهتر ولی قبلش به شما میگم حتما با ناشر تماس بگیرید و ازش راهنمایی بخواهید تا مطلبتون در قالب ورد با نصب برنامه پرشین اکتیویتر همراه بشه تا نیم فاصله ها هم کاملاً رعایت بشه و نکته بعدی اینکه حتماً از ناشر قوانین و قواعد ویراستاری را سئوال کنید
    و ناشرانی مثل ما جزوه کامل ویراستاری دارند و شیوه نامه تدوین که به رایگان در اختیار شما قرار دهند تا هم زمان با تایپ و نوشتن مطالبتون نیم نگاهی هم به این مطالب داشته تا متن یک دست و قابل قبولی را ارائه دهید.
    در زمان تایپ این مسئله را مد نظر داشته باشید که کلاً کتابها اندازه یا قطع های استانداردی دارند که مثلاً اندازه رحلی که اندازه ورق A4 گفته می شود .و بیشتر برای کتابهای کودکان و کتابهای آموزشی استفاده میشود .
    اندازه بعدی کتاب وزیری است که اندازه آن ۲۵در ۱۷.۵ سانتیمتر می باشد و به قول معروف برای کتابهای دولتی و دانشگاهی استفاده میشود .
    اندازه کتاب رقعی هم که پرکاربردترین شکل بوده و بیشتر برای کتابهای کاربردی و کسب و کار و رمان که حالت خوش دستی دارد استفاده میشود که اندازه ۲۲ در ۱۵ سانتیمتر می باشد . قطع خشتی ۲۱ در ۲۱ که بیشتر کتابهای کودک استفاده میشه و قطع جیبی که ۱۵ در ۱۰ بوده و از اسمش مشخصه مناسب جیب شماست
    بعد از تایپ که توسط خود شما یا تایپیست ما انجام میشه مطلب برای نمونه خوانی پرینت شده و نمونه خوانی و تطبیق متن تایپ شده با نوشته صورت میگیرد .
    برای افزایش دقت کار معمولاً این کار طی چند مرحله انجام میشه .بعد از تایپ و نمونه خوانی ویراستاری انجام میشه که به انواع ویراستاری نگارشی یا ادبی و فنی و ظاهری و شکلی تقسیم میشود . برای اطلاعات بیشتر در زمینه ویراستاری می توانید از لینک زیر استفاده کنید .

    کارگاه آموزش رایگان کتاب نویسی

    ۱۲قدم برای نوشتن کتاب تخصصی

    قبل از ثبت نام رایگان در دوره کتاب نویسی حرفه‌ای، این فیلم را ببینید

    شما به دوره کتاب نویسی حرفه ای خوش آمدید

    درس اول کتاب نویسی حرفه ای
    درس دوم کتاب نویسی حرفه ای 
    درس سوم کتاب نویسی حرفه ای 
    درس چهارم کتاب نویسی حرفه ای
    درس پنجم کتاب نویسی حرفه ای 
    درس ششم کتاب نویسی حرفه ای
    درس هفتم دوره کتاب نویسی حرفه ای 
    درس هشتم دوره کتاب نویسی حرفه ای 
    درس نهم کتاب نویسی حرفه ای

     

    ۳- انتخاب نام کتاب و زیر عنوان کتاب :
    دوستان عزیز توجه نمائید که یکی از مهمترین بخش ها در نوشتن و چاپ کتاب انتخاب نام و زیر عنوان نام کتاب شما می باشد .
    اولین چیزی که می تواند مخاطب شما را جذب خودش نماید عنوان است شما می توانید
    با عنوان و زیر عنوان مناسب مخاطبتون را در جریان مطالب کتابتون قرار دهید .این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما بعنوان یک نویسنده بهترین کسی هستید که با داشتن اشراف به متن می توانید عنوان جذاب و گیرایی انتخاب کنید .
    پس بایستی عنوان شما به مطلب کتابتون بخوره مثلاً اگر کتابتون علمی و فنی است نباید اسم کتاب شما به رمان یا داستان شبیه باشد.شما بهتره چند اسم برای کتابتون در نظر بگیرید و از بین اونها با همفکری ناشرتون یکی را انتخاب کنید .
    نکته مهم دیگه اینه که یک زیر عنوان مناسب هم برای کتابتون انتخاب کنید که حتماً توضیح بیشتری بصورت خلاصه در مورد کتابتون ارائه داده و حتماً ترکیبی از اعداد در اون استفاده بشه به فراخور و البته این مسءله جای بحث داره.
    راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال  راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال
    ۴- طرح جلد کتاب شما
    یکی از مهمترین کارهای چاپ و نشر یک کتاب انتخاب و طراحی روی جلد کتاب است سعی کنید در طراحی جلدتون با ناشر هماهنگ شوید و این رو در نظر داشته باشید که طرح روی جلد نباید یک اثر گرافیکی حرفه ای مورد نظر طراحان گرافیک باشه طرح جلد شما بایستی بتونه کمک بکنه به معرفی کتاب برای خریدار و مخاطب و همیشه گفته میشه یک عکس برابر با هزار کلمه انتقال مفاهیم را میسر می کند .و برای این است که گفته میشود اگر مطالب کتابتون قوی و محتوای خوبی باشد ولی طرح جلد شما ضعیف باشد در فروش و معرفی کتاب به مشکل برخورد می کنید .
    یک کتاب خوب و پرفروش کتابی است که علاوه بر متن و محتوای درجه یک و کاربردی بتونه طرح جلد گیرا و جذابی داشته باشد .
    نکته مهم دیگر که بایستی حتماً مورد توجه شما قرار بگیره پشت جلد کتاب خیلی مهمه و مهمترین نکات برای تبلیغ کتاب را بایستی اونجا درج کنید تا وهمچنین برای برند سازی می تونید عکس و توضیحات مختصری از خودتون را در پشت جلد کتاب ذکر نمائید.
    ۵- دریافت شابک کتاب :دریافت شابک از طریق سایت شابک که زیر نظر خانه کتاب اداره می شود امکان پذیر است
    ناشران معمولاً گروههای شابک ۲۰ یا ۵۰ عددی را دریافت و به کتابهای خود اختصاص می دهند وبعد از چاپ کتاب اطلاعات کامل کتاب را در سایت شابک تکمیل می نمایند
    کسانی که تمایل دارند خودشون برای کتابشون شابک دریافت نمایند بایستی از طریق سایت شابک و خانه کتاب اقدام نمایند .
    ۶- ثبت کتابخانه ملی برای دریافت فیپا:
    بعد از اینکه شما شابک کتابتون را دریافت کردیدبایستی ۳۵ صفحه ابتدای کتابتون که دارای صفحه عنوان و شناسنامه هست را برای دریافت فیپا(فهرست نویسی پیش از انتشار) در سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ثبت نمائید . بعد از فهرست نویسی و دریافت فیپا و تکمیل شناسنامه کتاب و انجام صفحه آرایی کامل کتاب بایستی مجوز ارشاد کتاب دریافت گردد.

    ۷- صفحه آرایی کتاب:
    برای اینکه کتاب شما خوانش بهتری داشته و نظم و ترتیب مطالب بدرستی و نظم و ترتیب مشخصی داشته و خواننده نوع مطلب را فراموش نکند در بالای صفحه نام کتاب در یک طرف تکرار شده و عنوان فصل کتاب در قسمت دیگر صفحات زوج یا فرد نمایش داده میشود .
    همچنین در صفحه آرایی از تصاویر جداول و عکس و نمودار برای تفهیم مطالب و کمک به جذابیت کتاب استفاده می شود .
    در صفحه آرایی ترتیبی داده می شود که مطالب پشت سرهم قرار نگیرد و فرصت استراحت نیز به خواننده داده شود در صفحه آرایی با استفاده از تیتر و سوتیتر و کادرهای ویژه مطالب مهم و تاثیر گذار را برجسته و مشخص می نمایند تا خواننده منظور و هدف نویسنده را به راحتی درک نماید و همچنین با این علائم و مشخصات مطالب بهتر به ذهن سپرده میشود و تصاویر و اشکال تجسم براحتی در ذهن قرار خواهند گرفت.
    راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال
    ۸- مجوز ارشاد
    هرنوع کتاب و مطلب آموزشی مثل مطالب صوتی تصویری و کارگاهی برای نشر و پخش سراسری بایستی دارای مجوز ارشاد باشند .و کسی بدون دریافت مجوز ارشاد حق تکثیر و کپی ندارد.
    مطالب مختلف زمانی که برای بررسی و صدور مجوز ارشاد طی میگردد از ۴۸ ساعت در مورد کتابهای تخصصی علمی و علوم پایه تا حدود ۴۵ روز برای کتابهای داستانی شعر و روانشناسی و کتابهای مذهبی زمان صرف بررسی و اعلام نظر ارشاد میگردد. بعد از صدور مجوز ارشاد که اکنون بصورت الکترونیکی و از طریق اینترنت صورت می گیرد و نیاز به ارسال نمونه چاپ به ارشاد نیست .
    ارشاد بعد از بررسی کتاب که نبایستی با اصول دین و مذهب و فرهنگ کشور ما ناسازگاری داشته باشد مجوز چاپ کتاب را صادر می نماید و ناشر یا مولف موظف است کتاب را با توجه به پروانه اخذ شده چاپ نموده و اجازه هیچ دخل و تصرفی را در فایل مجوز گرفته ندارد.
    ۹- تهیه فیلم و زینک کتاب :
    بعد از اخذ مجوز ارشاد نیاز به فرم بندی کتاب است که در چاپ افست صورت میگیرد .
    در فرم بندی کتاب هر ۱۶ صفحه در قطع وزیری و رقعی در یک فرم قرار میگیرد که ۸ صفحه در یک طرف فرم و ۸ صفحه در طرف دیگر فرم قرار می گیرد و در کتابهای رحلی ۸ صفحه در یک فرم و کتابهای خشتی ۱۲ صفحه در یک فرم و کتابهای جیبی ۳۲ صفحه در یک فرم قرار می گیرد و در لیتوگرافی از هر طرف فرم یک زینک تهیه میگردد و زینک تهیه شده برای چاپ به چاپخانه ارسال میگردد.
    دو سیستم چاپ کتاب وجود دارد الف – چاپ دیجیتال : در این نوع چاپ نیاز به تهیه فیلم و زینک نیست و چاپ با دستگاههای دیجیتال انجام میشود . که در حالتی شما اطمینان از فروش به تعداد بالا ندارید از این نوع چاپ استفاده می کنید
    و با استفاده از این نوع چاپ شما می توانید بازاریابی کتاب تون را انجام دهید در صورتی که فروش ایجاد شد سراغ چاپ نوع ب- چاپ افست بروید در این نوع چاپ که با تهیه فیلم و زینک همراه است چاپ اقتصادی بوده و شما قادرید با چاپ به تعداد بالاتر هزینه تمام شده چاپ را کاهش دهید (۱۰۰۰ جلد ۲۰۰۰ جلد و بیشتر )زینک ورقه ای فلزی است که متن شما را به کمک دستگاه چاپ به روی کاغذ منتقل می کند .
    ۱۰- چاپ جلد و متن کتاب :
    بعد از لیتوگرافی یا همان تهیه زینک و فیلم قسمت چاپ آغاز میشود که شما در این قسمت اگر خواسته باشید چاپ افست با تیراژ بالا انجام دهید بایستی زینکها را به چاپخانه ببرید و در چاپخانه با توجه به اینکه متن کتاب شما تک رنگ و یا دو رنگ و یا چهار رنگ باشد با دستگاههای چاپ مخصوص متن کتاب شما چاپ می گردد.
    در مورد جلد هم معمولاً چاپ رنگی و چهار رنگ انجام میشود. نکته ان توجه داشته باشید این است که وقتی کتابی مجوز ارشاد گرفت نبایستی کوچکترین دخل و تصرفی در کار انجام شود زیرا در نهایت در زمان اعلام وصول مشکل ایجاد میشود و جزو قوانین ارشاد است که کار مجوز گرفته شده عیناً بایستی چاپ گردد.
    ۱۱- سلفون و یووی جلد:
    بعد از چاپ جلد برای اینکه جاد از رطوبت دست و نمناکی در امان باشد و در مقابل این عوامل بیشتر محافظت گردد یک لایه سلفون روی جلد قرار می گیرد که به انواع سلفون مات و براق تقسیم بندی میگردد. و برای زیبایی می توان بعضی از اشکال و تصاویر و عنوان کتاب روی جلد را بصورت یووی موضعی کار نمود که این امر باعث جذابیت و شفافیت چلد میگردد.
    سلفون جلد برای حالتهای چاپ دیجیتال و افست انجام می گردد.
    ۱۲- صحافی کتاب
    بعد از اتمام مراحل چاپ کتاب و سلفون جلد نوبت صحافی است . در صحافی به دو شکل کتابها صحافی میشود :
    الف – صحافی دوخت که شامل فنر و منگنه می باشد که بیشتر برای مجلات و کتابهای فانتزی انجام می شود .
    ب – جلد شومیز که اغلب کتابها دارای این نوع جلد می باشند که با چسب سردو یا چسب گرم صورت می گیرد .
    و نکته دیگر این است که در این حالت جلد یا بصورت جلد سخت ساخته می شود که برای کتابهای نفیس ومثل دیوان اشعار ادعیه و کلام ا… مجید صورت می گیرد و بقیه کتابها معمولاً شومیز معمولی می باشند .
    در صحافی ابتدا عمل تا نمودن انجام میشود و زمانی که فرم ها از چاپخانه به صحافی می رسد با توجه به تعداد صفحات فرم ها که قبلاً توضیح داده شد تا انجام شده و فرم ها به ترتیب صفحات کتاب کنار هم قرار میگیرد که به این کار ترتیب می گویند.
    بعد از ترتیب جلد با چسب به کتاب آماده شده اضافه گردیده و کتاب شما آماده ارائه به بازار می باشد.
    ۱۳- اعلام وصول
    بعد از چاپ کتابها ناشر یا مولف موظف است ۴ جلد از کتابها را همراه با مجوز ارشاد به قسمت واسپاری ارشاد جهت قرار گرفتن دو نسخه از هر ۱۰۰۰ جلد در کتابخانه ملی تحویل واسپاری نماید.
    همچنین دو نسخه از کتاب به همراه رسید واسپاری به بخش اعلام وصول ارشاد تحویل می گردد. تا بعد از مطابقت مجوز و کتاب چاپ شده در صورت نبودن مشکل مجوز اعلام وصول برای کتاب شما صادر می گردد . و در این صورت است که شما می توانید راساً نسبت به فروش کتاب از طریق سایت و یا شبکه های اجتماعی و یا از طریق پخش های معتبر کتاب اقدام به پخش و فروش نمایید
    در صورتی که کتابی اعلام وصول دریافت نماید براحتی در سامانه www.ketab.ir
    با جستجوی نام کتاب و نام نویسنده یا مترجم و نام ناشر اطلاعات و مشخصات کتاب همراه با تصویر جلد کتاب در دسترس قرار میگیرد.
    هچنین شما می توانید اطلاعات و مشخصات کتاب خودتون را از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمائید .
    ۱۴- تجدید چاپ کتاب :
    اگر کتاب بدون تغییرات و ویرایش باشد نیاز به اخذ شابک و فیپا و کتابخانه ملی نیست و بعد از چاپ بایستی برای چاپ دوم و سوم و… مطابق آنچه در بالا ذکر شد بعد از چاپ کتاب نسبت به اعلام وصول چاپ های بعدی اقدام گردد. در صورتی که کتاب ویرایش جدید باشد و تغییرات زیادی داشته باشد بایستی نسبت به دریافت مجوز ارشاد جدید اقدام نمایید.
    .امیدوارم با مشورت با ناشری معتبر بتوانید با مخاطب شناسی خوب کتابی پرفروش روانه بازار نشر نموده و بتوانید علاوه بر ایجاد اعتبار درآمد مکفی هم از این کار کسب بنمائید.

    راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال
    در صورت داشتن هر گونه پرسش و راهنمایی در مورد چاپ کتاب پخش و نشر کتاب چاپ کتاب فنی چاپ کتاب کودک چاپ کتاب شعر داستان و رمان چاپ کتاب پزشکی و دندانپزشکی مراحل مختلف چاپ کتاب مراحل فنی چاپ کتاب میتوانید از خدمات این وب سایت استفاده و با ما در ارتباط باشید.
    راهنمای کامل مراح راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب  راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب  راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب  چاپ و نشر کتاب  راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب
    راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب کاغذی صوتی و دیجیتال

    مراحل چاپ کتاب شرایط چاپ کتاب هزینه چاپ کتاب چاپ کتاب در تیراژ پایین چاپ دیجیتال کتاب

    ۱۵کاری که افراد فقیر انجام میدهند و افراد ثروتمند اونا رو انجام نمی دهند

    توجه مهم تمام مراحل فوق  مثل تخصیص شابک ثبت کتابخانه ملی فیپا مجوز ارشاد و اعلام وصول توسط انتشارات نوآوران سینا انجام میشود  در صورت نیاز به مشاوره با شماره ۰۹۳۰۵۸۰۲۳۴۲ -۰۲۱۶۶۹۲۸۰۲۶تماس بگیرید.

    ما در نقشه گوگل اینجا هستیم:

    https://goo.gl/maps/GLxo5F45cdF2

مطلب مرتبط را مطالعه نمائید  هزینه چاپ و نشر کتاب
Tags
  1. بازتاب: راهنمای جامع و کامل چاپ کتاب کاغذی دیجیتال و صوتی – انتشارات نوآوران سینا | چاپ کتاب‌ارزان|چاپ کتاب| ۰۹۳۰۵۸۰۲۳۴۲-۰۲۱۶۶۹۲۸۰۲۶انتشارات |شا

  2. بازتاب: راهنمای جامع و کامل چاپ کتاب کاغذی دیجیتال و صوتی – انتشارات نوآوران سینا | چاپ کتاب‌ارزان|چاپ کتاب| 09305802342-02166928026انتشارات |شابک کتاب|چاپ ک

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *